Home / Blog / Batterij kennis / oplaadbare lithium-ionbatterijen

oplaadbare lithium-ionbatterijen

06 Jan, 2022

By hoppt

oplaadbare lithium-ionbatterijen

Kosten, vervanging en levensduur van hybride batterijen

Hybride auto's, elektrische auto's en plug-in hybrides kunnen lithium-ionbatterijen gebruiken. Deze oplaadbare batterijen zijn duurder dan gewone loodzuur- of nikkel-cadmium (NiCd) batterijen die in gewone auto's worden gebruikt. Toch maken hun hogere efficiëntie van ongeveer 80% tot 90%, langere levensduur en snelle oplaadtijd ze een logische keuze voor voertuigen die korte ritjes door de stad moeten maken. De typische lithium-ionbatterij die in hybrides wordt gebruikt, is ongeveer twee keer zo duur in vergelijking met een loodzuur- of NiCd-batterijpakket met dezelfde capaciteit.

Kosten hybride batterij - Een batterijpakket van 100 kWh voor een plug-in hybride kost doorgaans $15,000 tot $25,000. Een puur elektrische auto zoals de Nissan Leaf kan tot 24 kWh aan lithium-ionbatterijen gebruiken, die ongeveer $ 2,400 per kWh kosten.

Vervanging - Lithium-ionbatterijen in hybrides gaan 8 tot 10 jaar mee, langer dan NiCd-batterijen maar korter dan de verwachte levensduur van loodzuurbatterijen.

Levensduur - De nikkel-metaalhydride (NiMH)-batterijpakketten van de oudere generatie in sommige hybrides gaan doorgaans ongeveer acht jaar mee. Loodzuurautoaccu’s gemaakt voor gewone auto’s kunnen onder normale rijomstandigheden 3 tot 5 jaar meegaan. Lithium-ionbatterijen kunnen onder normale rijomstandigheden 8 tot 10 jaar meegaan.

Hoe lang gaan oplaadbare lithium-ionbatterijen mee?

De nikkel-metaalhydride (NiMH)-batterijpakketten van de oudere generatie die in sommige hybrides worden gebruikt, gaan doorgaans ongeveer acht jaar mee. Loodzuurautoaccu’s gemaakt voor gewone auto’s kunnen onder normale rijomstandigheden 3 tot 5 jaar meegaan. Lithium-ionbatterijen kunnen onder normale rijomstandigheden 8 tot 10 jaar meegaan.

Kan een lege lithium-ionbatterij worden opgeladen?

Een ontladen lithium-ionbatterij kan opnieuw worden opgeladen. Als de cellen in een lithium-ionbatterij echter zijn uitgedroogd door gebrek aan gebruik of overladen, kunnen ze niet meer worden geregenereerd.

Typen batterijconnectoren: introductie en typen

Er bestaan ​​veel soorten batterijconnectoren. In dit deel worden de veelvoorkomende typen connectoren besproken die in de categorie 'batterijconnector' vallen.

Soorten batterijconnectoren

1. Faston-connector

Faston is een geregistreerd handelsmerk van 3M Company. Faston betekent veerbelaste metalen sluiting, uitgevonden door Aurelia Townes in 1946. De standaardspecificatie voor de faston-connectoren heet JSTD 004, die de afmetingen en prestatie-eisen van de connectoren specificeert.

2. Kontconnector

Stootverbinders worden vaak gebruikt in automobieltoepassingen. De connector lijkt sterk op de Robotics / Plumbing Butt Connections, die ook gebruik maakt van een krimpmechanisme.

3. Bananenconnector

Bananenconnectoren zijn te vinden op elektronische apparaten voor kleine consumenten, zoals draagbare radio's en bandrecorders. Ze zijn uitgevonden door DIN Company, een Duits bedrijf dat bekend staat om het maken van connectoren die in verschillende elektronische apparaten worden gebruikt. Geschiedenis

18650 Knop bovenaan: verschil, vergelijking en kracht

Verschil - Het verschil tussen de 18650-batterijen met knoopsluiting en platte bovenkant is de metalen knop aan de positieve kant van de batterij. Hierdoor kan hij gemakkelijker worden geduwd door apparaten met beperkte fysieke ruimte, zoals kleine zaklampen.

Vergelijking - Knoopbatterijen zijn doorgaans 4 mm groter dan platte batterijen, maar passen nog steeds in dezelfde ruimtes.

Vermogen - Knoopcelbatterijen hebben een capaciteit van één ampère meer dan 18650 platte batterijen vanwege hun dikkere ontwerp.

Conclusie

Batterijconnectoren dienen om de elektrische verbinding met een batterij te maken en te verbreken. De verschillende soorten connectoren van lithium-ionbatterijen dienen twee basisdoelen: ze moeten goed elektrisch contact maken met de batterijpolen om ervoor te zorgen dat er een optimale stroom van de batterij naar de belasting (dwz een elektrisch apparaat) vloeit. Ze moeten een goede mechanische ondersteuning bieden om de batterij op zijn plaats te houden en bestand te zijn tegen mechanische belastingen, trillingen en schokken.

sluiten_wit
dichtbij

Schrijf hier een vraag:

antwoord binnen 6 uur, vragen zijn welkom!