Home / Blog / De natrium-ionbatterij-innovatie van de Zweedse start-up Northvolt vermindert de Europese afhankelijkheid van China

De innovatie op het gebied van natrium-ionbatterijen van de Zweedse start-up Northvolt vermindert de Europese afhankelijkheid van China

29 nov, 2023

By hoppt

Noordvolt

Volgens de Britse Financial Times heeft Northvolt, een Zweedse startup gesteund door investeerders als Volkswagen, BlackRock en Goldman Sachs, op de 21e een belangrijke doorbraak aangekondigd in de ontwikkeling van natrium-ionbatterijen. Deze vooruitgang wordt aangeprezen als een middel om de afhankelijkheid van Europa van China tijdens zijn groene transitie aanzienlijk te verminderen. Ondanks de intentie om met China te concurreren op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, blijft Europa afhankelijk van de steun van de Chinese batterij-industrie. Stellantis, de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, verklaarde op de 21e dat zijn voertuigen op de Europese markt batterijcomponenten zouden ontvangen van het Chinese Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL).

Een rapport van het Duitse Fraunhofer Instituut stelt dat bijna 90% van de wereldwijde patenten met betrekking tot natriumbatterijtechnologie afkomstig zijn uit China, waarbij CATL al succes boekt bij de ontwikkeling van natriumionbatterijen. Duitse media merken op dat batterijen momenteel ongeveer 40% van de productiekosten van elektrische voertuigen vertegenwoordigen, voornamelijk lithium-ionbatterijen. De hoge kosten van lithium hebben geleid tot grote belangstelling voor alternatieven. De batterijen van Northvolt onderscheiden zich in hun kathodematerialen, die tot de belangrijkste kostencomponenten in batterijen voor elektrische voertuigen behoren, met uitzondering van kritische grondstoffen zoals lithium, nikkel, mangaan of kobalt.

Volgens materiaaldeskundigen van het Fraunhofer Instituut kan natrium in Duitsland worden verkregen via relatief goedkope methoden, bijvoorbeeld uit natriumchloride. Peter Carlsson, CEO en mede-oprichter van Northvolt, vertelde de 'Financial Times' dat dit voordeel Europa zou kunnen bevrijden van de afhankelijkheid van de strategische toeleveringsketen van China. Martin Osaz, een Duitse expert op het gebied van de chemie van materialen voor energietoepassingen, zegt dat de toekomstige prijstrends van belangrijke componenten in lithium-ionbatterijen een beslissende invloed zullen hebben op het kostenvoordeel van natrium.

Zoals gemeld door German Battery News op de 21e heeft Northvolt de hoop gewekt bij veel Europese bedrijven. Sinds 2017 heeft het bedrijf ruim $9 miljard aan eigen en vreemd vermogen opgehaald en orders ter waarde van ruim $55 miljard binnengehaald van klanten als Volkswagen, BMW, Scania en Volvo.

Yu Qingjiao, secretaris-generaal van de Zhongguancun New Battery Technology Innovation Alliance, vertelde verslaggevers van de "Global Times" op de 22e dat mondiaal onderzoek naar batterijen van de volgende generatie zich voornamelijk op twee manieren richt: natriumion- en vastestofbatterijen. Deze laatste valt onder de categorie lithium-ionbatterijen en verschilt alleen in elektrolytvorm. Hij voorspelt dat bestaande vloeibare lithiumbatterijen de komende tien jaar de steunpilaar van de markt zullen blijven, waarbij natrium-ionbatterijen naar verwachting een sterke aanvulling zullen zijn op markttoepassingen voor lithium-ionbatterijen.

Yu Qingjiao analyseerde dat China en de Europese Unie, als belangrijke handelspartners, een zekere complementariteit hebben in hun handelsgoederenstructuur. Totdat Europa's nieuwe keten van energievoertuigen en accu's zich echt ontwikkelt, zal het een primaire bestemming blijven voor de export en overzeese inrichting van de Chinese accu-industrie.

sluiten_wit
dichtbij

Schrijf hier een vraag:

antwoord binnen 6 uur, vragen zijn welkom!