Home / Blog / Batterij kennis / Inzicht in exportinspectie- en toezichtvereisten voor lithiumbatterijen

Inzicht in exportinspectie- en toezichtvereisten voor lithiumbatterijen

23 nov, 2023

By hoppt

Met de snelle ontwikkeling van elektronische technologie worden er hoge eisen gesteld aan stroombronnen voor elektronische apparaten en apparatuur. Lithiumbatterijen, die veel worden gebruikt in nieuwe energievoertuigen, mobiele telefoons, laptops, elektrisch gereedschap, pacemakers, reservestroombronnen en kleine huishoudelijke apparaten, hebben gunstige eigenschappen zoals een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. Hun gevaarlijke eigenschappen kunnen echter niet worden genegeerd.

Wat is een lithiumbatterij? Lithiumbatterijen, voorgesteld door Gilbert N. Lewis in 1912 en verder onderzocht in de jaren zeventig door MS Whittingham, zijn batterijen die lithiummetaal of een lithiumlegering gebruiken als anoden/kathodes met een niet-waterige elektrolytoplossing. De reactieve chemische aard van lithiummetaal vereist hoge milieunormen voor verwerking, opslag en gebruik.

Classificatie van lithiumbatterijen:

  1. Lithium-metaalbatterijen: Gebruik doorgaans mangaandioxide als kathodemateriaal en metallisch lithium of zijn legering als anodemateriaal met een niet-waterige elektrolytoplossing.
  2. Lithium-ion batterijen: Gebruik in het algemeen lithiummetaaloxide als kathodemateriaal en grafiet als anodemateriaal met een niet-waterige elektrolyt.

Zijn lithiumbatterijen gevaarlijke goederen? Volgens de aanbevelingen van de Verenigde Naties over het transport van gevaarlijke goederen en andere internationale regelgeving kunnen lithiumbatterijen vallen onder klasse 9 Diverse gevaarlijke goederen (diverse gevaarlijke stoffen en voorwerpen, inclusief milieugevaarlijke stoffen), met VN-nummers waaronder UN3090, UN3091, UN3480, en UN3481.

Hebben lithiumbatterijen een verpakking van gevaarlijke goederen nodig? Op basis van de capaciteit van de lithiumbatterij moet worden bepaald of er verpakking van gevaarlijke goederen nodig is, zoals voorgeschreven door de Verenigde Naties.

Batterijen waarvoor een dergelijke verpakking nodig is, zijn onder meer:

  • Lithium-metaal- of -legeringsbatterijen met meer dan 1 gram lithiumgehalte, of batterijpakketten met in totaal meer dan 2 gram.
  • Lithium-ionbatterijen met een wattuurvermogen van meer dan 20 Wh, of batterijpakketten van meer dan 100 Wh.

Testvereisten vóór verzending voor lithiumbatterijen: Vóór transport moeten lithiumbatterijen een reeks tests doorstaan, zoals vereist door de aanbevelingen van de Verenigde Naties over het transport van gevaarlijke goederen, waaronder tests van hoogtesimulatie, temperatuurwisselingen, trillingen, schokken, externe kortsluiting en geforceerde ontlading, om veilig transport te garanderen.

Welke procedures zijn nodig voor het exporteren van lithiumbatterijen? Volgens artikel 17 van de "Invoer- en exportwet voor goedereninspectie van de Volksrepubliek China", moeten bedrijven die verpakkingscontainers produceren voor de export van gevaarlijke goederen een prestatiebeoordeling van de verpakkingscontainers aanvragen. Gevaarlijke goederen in niet-goedgekeurde verpakkingscontainers mogen niet worden geëxporteerd.

Voor lithiumbatterijen waarvoor verpakking van gevaarlijke goederen vereist is, moet bij de plaatselijke douane een aanvraag worden ingediend voor een prestatie-inspectie en gebruiksbeoordeling van de verpakking van gevaarlijke goederen voor export om het 'Uitgaande vrachtvervoer Verpakkingsprestatie-inspectieresultaatblad' en 'Uitgaand verpakkingsgebruik bij transport van gevaarlijke goederen' te verkrijgen. Beoordelingsresultatenblad." Vereenvoudiging van de documentatie kan worden gedaan volgens de relevante regelgeving, zoals de "Aankondiging over de elektronische uitvoering van inspectie- en quarantainedocumenten" (Aankondiging van de douaneadministratie nr. 90 van 2018).

sluiten_wit
dichtbij

Schrijf hier een vraag:

antwoord binnen 6 uur, vragen zijn welkom!