Home / Blog / Brand in walkietalkie-lithiumbatterij vernietigt brug van olietanker van 50,000 ton, verlies van $ 3 miljoen

Brand in walkietalkie-lithiumbatterij vernietigt brug van olietanker van 50,000 ton, verlies van $ 3 miljoen

23 nov, 2023

By hoppt

Op 9 november 2023 bracht de National Transportation Safety Board (NTSB) een onderzoeksrapport uit over het brandincident aan boord van de olietanker "S-Trust" dat plaatsvond op 13 november 2022.

De brand brak rond 3 uur lokale tijd uit in de brug van het schip terwijl het aangemeerd was bij de Baton Rouge Genesis Port Allen Terminal in Louisiana. Gelukkig vielen er geen slachtoffers of vervuiling, maar de brug werd zwaar beschadigd, inclusief de navigatie-, communicatie- en alarmsystemen, wat resulteerde in een geschat verlies van $ 30 miljoen.

Uit onderzoek bleek dat er rond 3 uur een video was opgenomen waarin een oranje flits was opgenomen bij het communicatiestation, gevolgd door rook. In deze ruimte werden draagbare radiobatterijen en opladers opgeslagen.

Om 3:29 uur deed zich in hetzelfde gebied een tweede oranje flits voor, waarna een voorwerp in brand vloog en op de grond viel en bleef branden. Zeven minuten later werd de brand heviger, waardoor de camera onbruikbaar werd.

Na het incident vonden onderzoekers resten van drie batterijen in het gebied: één nikkel-metaalhydride- en twee lithiumbatterijen. Hoewel de kern van de nikkel-metaalhydride- en één lithiumbatterij werd teruggevonden, werd de kern van de andere lithiumbatterij niet gevonden.

Explosies van lithium-ionbatterijen worden vaak veroorzaakt door thermal runaway, een chemische reactie die leidt tot brand en explosies. Schade, kortsluiting, oververhitting, defecten of overbelasting kunnen een thermische overbelasting veroorzaken, waardoor temperaturen boven de 1100 ° F kunnen ontstaan ​​en nabijgelegen brandbare materialen kunnen ontbranden.

Onderzoekers concludeerden dat de brand waarschijnlijk werd veroorzaakt door de thermische runaway van de ontbrekende lithiumbatterij. Zonder de verloren geëxplodeerde batterijkern te inspecteren, blijft de exacte oorzaak van de aanvankelijke thermische runaway echter onbepaald.

De NTSB benadrukt de potentiële risico's van lithiumbatterijen op schepen en adviseert: 1) naleving van de onderhouds- en verzorgingsinstructies van de fabrikant; 2) correcte omgang met beschadigde batterijen; 3) vermijden van opladen in omgevingen zonder toezicht; 4) batterijen en opladers uit de buurt houden van warmtebronnen en brandbare materialen. In het geval van een lithiumbatterijbrand kunnen water-, schuim-, kooldioxide- of andere droge poederblussers voor klasse A-branden worden gebruikt. Als een batterijbrand onbeheersbaar is, laat deze dan op een gecontroleerde manier branden, controleer nabijgelegen batterijen op thermische overstroming en verwijder alle brandbare materialen.

Achtergrond informatie:

  • S-Trust Tanker: gebouwd in 2005, onder de Liberiaanse vlag, eigendom van New Trend en beheerd door Stalwart Management.

Bron: Nationale Raad voor Transportveiligheid.

sluiten_wit
dichtbij

Schrijf hier een vraag:

antwoord binnen 6 uur, vragen zijn welkom!