Home / Blog / De impact van de winter op de prestaties van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen in elektrische voertuigen: inzichten van autobezitters

De impact van de winter op de prestaties van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen in elektrische voertuigen: inzichten van autobezitters

22 nov, 2023

By hoppt

tesla

Terwijl lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen steeds populairder worden in elektrische voertuigen (EV’s) vanwege hun kosteneffectiviteit en veiligheid, blijkt uit recente onderzoeken, vooral op de Amerikaanse en Chinese markt, dat Tesla Model 3-auto’s uitgerust met een aanzienlijke wintergerelateerde actieradius aanzienlijk kleiner zijn geworden. deze batterijen.

tesla

In januari 2023 meldde een Amerikaanse consument een afname van het maximale bereik met 2.2% over tien maanden, van 437 naar 428 kilometer. Een andere klant, die de Model 3 LFP in november 2021 kocht, ondervond een vermindering van de actieradius met 4.8% na 136,765 kilometer te hebben gereden in twee jaar tijd, ondanks het dagelijks opladen tot 100% en het minimaliseren van batterijschade door langdurig volledig opladen te vermijden.

Duitse eigenaren constateerden een vermindering van de actieradius met ongeveer 100 kilometer bij temperaturen tussen -5 en 5°C. De meest opvallende gevolgen werden echter gerapporteerd tijdens de strenge winters in Canada, waarbij de temperatuur daalde tot -30 tot -40°C. Eén Canadese eigenaar maakte melding van een afname van de actieradius van de geadverteerde 440 kilometer naar slechts 250 kilometer. Een ander voertuig kreeg te maken met een drastische vermindering van de actieradius van ruim 400 kilometer in de zomer naar slechts 160 kilometer bij -35°C, waarbij feitelijk slechts 40% van de totale actieradius werd benut.

Bovendien deden zich oplaadproblemen voor bij extreme kou. Bij -40°C werkten noch de thuisladers, noch de superchargers effectief, waarbij opladen pas mogelijk was rond de 25°C en bij lage snelheden. Ondanks dat de batterij gedurende 20 minuten werd voorverwarmd, ondervonden sommige gebruikers nog steeds oplaadproblemen.

tesla

Het probleem beperkt zich niet tot Tesla; andere EV's met LFP-batterijen ondervinden naar verluidt soortgelijke problemen. Bij extreem lage temperaturen bevriezen de raammotoren van Tesla, waardoor de werking wordt belemmerd.

sluiten_wit
dichtbij

Schrijf hier een vraag:

antwoord binnen 6 uur, vragen zijn welkom!